NFI legt in 2011 de nadruk op innovatie en klanten
Tjark Tjin-A-Tsoi, algemeen directeur van het NFI, heeft donderdag 13 januari in zijn nieuwjaarstoespraak aangegeven dat in 2011 de nadruk ligt op innovatie, het uitbreiden van de klantenkring en een verdere verbetering van de dienstverlening.
Tjin-A-Tsoi gaf aan dat het aantal zaken waarin het NFI onderzoek heeft verricht is gestegen en rond de 60.000 ligt - een verzesvoudiging in tien jaar tijd - en dat levertijden in 2010 desondanks met plusminus 30% zijn gedaald. Dit betekent dat de levertijden van het NFI in de afgelopen 3 jaren met gemiddeld meer dan 75% afnamen. In dat kader memoreerde hij ook de introductie in 2010 van supersnelle 'Sprint' producten, waaronder het unieke product DNA-6 uur. Tjin-A-Tsoi: "Het NFI behoort nu niet alleen ten aanzien van kwaliteit tot de absolute wereldtop, maar ook qua levertijden. Het illustreert de kwaliteit en flexibiliteit van de ongeveer 600 medewerkers van het NFI, dat het in slechts enkele jaren de omslag heeft kunnen maken naar een professionele en efficiënte dienstverlener met een brede en kritische klantenkring in een meer competitieve omgeving."
Ook besteedde Tjin-A-Tsoi aandacht aan marktwerking, dat in de forensische dienstverlening al enige tijd een veelbesproken onderwerp is. Volgens Tjin-A-Tsoi kan marktwerking een krachtige innovatieprikkel opleveren voor steeds betere, snellere en goedkopere dienstverlening en kan het ook leiden tot een effectievere inzet van schaarse middelen binnen de strafrechtketen.
‘Het NFI ziet dit tevens in het licht van de ontwikkeling in de sector naar een moderne hightech bedrijfstak van internationaal opererende dienstverleners’, aldus Tjin-A-Tsoi.
In het document ‘Bespiegelingen over de forensische markt’ worden marktontwikkelingen nader beschouwd.